Ga naar de inhoud

Algemeen

Sportief bewegen blijkt het functioneren van ons brein te verbeteren. Meer hierover lees je op bewegen voor je cognitieve werkvermogen. Ook schoolprestaties kunnen verbeteren door in het onderwijs meer bewegingsprogramma’s in te zetten, zie hierover onze pagina bewegen en leerprestaties. Daar zijn inmiddels vele onderzoeken naar gedaan en verschillende verklaringen voor beschreven. En vanuit die wetenschap zijn inmiddels diverse praktijktoepassingen ontwikkelt.

Erik Scherder vertelt in bovenstaande college van de Universiteit van Nederland over de effecten van matig intensief bewegen op de cognitieve functies van je brein. Mensen die tussen hun vijftiende en vijfentwintigste erg actief waren, hebben op latere leeftijd veel minder last van dementie. Ook na je vijfentwintigste is bewegen – stevig doorfietsen of doorlopen is al genoeg – essentieel voor het functioneren van je brein. Scherder vraagt zich af: waarom zitten bejaarden dan stil in verzorgingshuizen? En waarom wordt er dan bezuinigd op gymnastiekonderwijs?