PO en VO
Vanaf maart 2022 is de website Bewogen Onderwijs live gegaan. Deze website is bedoeld om resultaten van wetenschappelijk onderzoek van de projecten Move to Improve en PHIT2Learn te delen met mensen uit het werkveld, maar ook om andere onderzoeken over bewegen en leren te delen. Op de website vind je een bundeling van wetenschappelijke kennis omtrent het verband tussen beweeggedrag en leren in alle sectoren van het onderwijs.
Bewegend leren: stand van zaken vanuit de wetenschap is een overzichtsartikel uit maart 2024 van Kenniscentrum Sport en Bewegen met veel literatuurverwijzijngen.
Hieronder een aantal onderzoeken die ook in bovengenoemde overzichten terug te vinden zijn.
- Slim door Gym?
De effecten van verschillende typen fysieke activiteit op schoolprestaties en hersenactiviteit van basisschoolleerlingen
Anne G. M. de Bruijn – 2020 - Smart Moves! Physical activity and cognitive performance of young adolescents
Proefschrift van Vera van den Berg (VU) – 2020 - Lichamelijke activiteit tijdens lessen kan het leren stimuleren
Meta-analyse maakt goed duidelijk dat de combinatie van onderwijs en fysieke activiteit een positieve bijdrage levert aan de leerprestaties – 2019 - Meta analyse, dus bundeling kennis over effecten van aerobe en cognitief uitdagende fysieke interventies op aandacht, EF en schoolprestaties. Zowel acute als chronische effecten.
De Greeff ea 2018 - Effecten van fysieke activiteit op cognitie van kinderen in het primair onderwijs
UMCG, Rijksuniversiteit Groningen en Vrije Universiteit Amsterdam – 2018 - Over de relatie tussen verschillende vormen van fitheid en EF bij kinderen in het speciaal basisonderwijs
Hartman et al 2017 - SMART MOVES!
Bijgewerkte factsheet van het onderzoeksprogramma SMART MOVES! – 2017 - Over effecten van bewegend leren op schoolprestaties
Mullender-Wijnsma ea 2016 - Bewegend leren in de klas
Rijksuniversiteit Groningen 2015 - Physical activity and cognition in children
University of Groningen, van der Niet, A. G. 2015 - Over de relatie tussen fitheid, EF en schoolprestaties
Van der Niet et al 2014 - Effecten van sport en bewegen op de basisschool
Voorstudie naar de relatie tussen sport en bewegen op school en schoolprestaties.
Mulier Instituut 2014 - De effecten van Brain Gym-activiteiten op problemen bij technisch lezen
Brain Gym Trainingscentrum 2011 - Over de relatie tussen motoriek en EF bij kinderen met een beperking in het speciaal basisonderwijs
Hartman et al 2010 - The effect of acute treadmill waling on cognitive control and academic achievementin preadolescent children
Hillman et al 2009
Nog veel meer onderzoeksverslagen vind je in de
- Literatuurlijst van andere onderzoeken gericht op de relatie bewegen en cognitie bij kinderen.
- Literatuurlijst van effecten van beweegprogramma’s op Amerikaanse scholen uit SPARK: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain