Ga naar de inhoud

Volwassenen

Sportief bewegen verbetert cognitief functioneren

Zie ook ons Nieuwsbericht Mind Games – Het experiment

De algemene bevinding uit 14 narrative reviews en 4 meta-analyses is dat sportief bewegen het cognitieve functioneren verbetert, zoals de reactie tijd, het geheugen, redeneren en de academische prestaties. De effectsterkte ligt rond de 0.29-0.62. Enkele bevindingen daarbij zijn:

  • Een lange periode trainen heeft een sterker effect dan een eenmalige training.
  • Een combinatie van krachttraining en aerobe training werkt beter dan aerobe training alleen.
  • Zes maanden trainen heeft meer effect dan één tot drie maanden trainen.
  • Alleen fysieke inspanning die langer duurt dan 30 minuten heeft een significant effect.
  • Fysieke inspanning in de jeugd of op middelbare leeftijd van minimaal 2x per week vermindert het risico op dementie en de ziekte van Alzheimer.

Een aantal studies laten zien dat de academische prestaties van jongeren verbeteren als ze meer lichamelijke oefening op school krijgen. Ironische genoeg zijn scholen daar juist vaak op aan het bezuinigen om meer tijd te steken in leervakken.
Dieronderzoek op ratten en muizen die in een tredmolen lange aftanden afleggen toont dat dit gunstige veranderingen in de hersenen geeft. Vooral in de hypocampus, die betrokken is bij geheugen en leren. Een ander onderzoek bij muizen toont aan dat een korte inspanning zelfs al het hersenfunctioneren doet verbeteren.

Enkele veranderingen zijn:

  • meer capillairen,
  • meer synapsen,
  • grotere neuronale plasticiteit,
  • remming van beta amyloid (een stof geassocieerd met Alzheimer),
  • meer Brain Derived Neurotrohic Factor (BDNF) en nerve growth factor (NGF).

Zie ook onze pagina Bewegen voor je cognitieve werkvermogen.
Naast de onderzoeken die daarin vermeldt worden zijn onderstaande publicaties ook relevant: