Ga naar de inhoud

Hardlopen bij depressie

In samenwerking met Bewegen voor je Brein heeft een student Toegepast Psychologie in 2018 onderzoek gedaan naar hardlopen bij depressie. Haar bevindingen en aanbevelingen heeft ze beschreven in een onderzoeksrapport en adviesrapport als afstudeerscriptie voor de opleiding Toegepaste Psychologie van Hogeschool van Amsterdam.

Het zal niemand verbazen dat cliënten met depressieve klachten moeite hebben met het oppakken en het volhouden van een hardloopschema. In de praktijk loopt een runningtherapeut vaak één keer in de week samen met de cliënt, en daarnaast zal de cliënt idealiter nog twee keer in de week in de week zelf gaan hardlopen. Veel cliënten vinden dat moeilijk.

Betreffende student heeft onderzocht hoe cliënten met depressieve klachten gemotiveerd kunnen worden om toch te gaan hardlopen, zodat uiteindelijk de depressieve klachten verminderd worden.

Conclusies en aanbevelingen

Uit het literatuur- en praktijkonderzoek blijkt dat cliënten op verschillende manieren gemotiveerd kunnen worden:

  • De cliënten worden gemotiveerd door de sociale invloed van een groep. Met de groep kunnen ze samen een stap verder zetten.
  • Daarnaast worden ze gemotiveerd door iemand op de hoogte te stellen dat hij of zij gaat hardlopen. Daardoor gaan ze zich verplicht voelen om toch te gaan.
  • Ook werkt foto’s sturen naar de groep of een runningtherapeut als een motivatie factor. Op deze manier kunnen ze laten zien dat men de taak heeft uitgevoerd.
  • Verder stelde de literatuur dat de self-efficacy / eigen effectiviteit laag zal zijn bij cliënten met depressieve klachten (blz.12). Om de self-efficacy/eigen effectiviteit te vergroten bij de cliënten kan de runningtherapeut drie methodes inzetten: door het niveau aan te passen aan de cliënt, door de cliënt te laten observeren (model-leren) en door verbale aanmoediging (complimenteren). Door deze methodes in te zetten zal de self-efficacy/eigen effectiviteit verhoogd worden en zal de cliënt gemotiveerd raken om het hardlopen op te pakken.
  • Daarnaast worden de cliënten ook gemotiveerd door andere factoren. Deze factoren zijn als volgt: visualiseren, ervaren van positieve effecten, positief denken en plannen. De eerste drie factoren kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Door middel van de positieve effecten van het hardlopen is de cliënt positief gaan denken en in zichzelf gaan geloven. Als men positieve effecten ervaart kan de factor visualiseren ingezet worden. Hierbij kan de cliënt het gevoel dat na de training komt verbeelden om zo gemotiveerd te raken om toch te gaan hardlopen en het gevoel zelf te ervaren. Volgens het HAPA-model is het van belang om een planning te maken als de intentie er is om te gaan hardlopen. Door de structuur van een planning worden de cliënten gemotiveerd, het is voor hen een stok achter de deur.

Klik hier voor het gehele onderzoeksrapport

Klik hier voor het adviesrapport